OKS Trøndelag har oppnådd svært gode resultater fra lærling- og lærebedriftsundersøkelsen i 2021. Vi har klart å engasjert et betydelig antall flere lærlinger til å svare, samt at svarene de har avgitt i stor grad er positive. Vi ønsker å fremheve de områdene som vi har fått høyest score på, samt snakke litt om de områdene som vi har fått lavest score på.
Lærlingeundersøkelsen
Det var 82% som svarte på lærlingeundersøkelsen i 2021, det er en oppgang fra 62% i 2020.
Lærlingeundersøkelsen viser at våre medlemsbedrifter scorer høyt på arbeidsmiljø, trivsel og motivasjon blant lærlingene.
Trivsel
Vi har svært gode resultater når det gjelder trivselen til lærlingene i våre medlemsbedrifter. Dette er et meget godt resultat, spesielt med tanke på at vi hadde en betydelig bedre svarprosent i år, men det er potensiale for at vi kan få enda flere over på svært stor grad og det vil vi fortsette å jobbe mot.
HMS
Resultatene når det gjelder opplæringen innen helse, miljø og sikkerhet har forbedringspotensiale. Det er ikke et dårlig resultat og det er en forbedring fra året før, men dette er et av områdene som vi har lavest score på og som vi må fortsette å gjøre en innsats.
Intern Plan
Intern plan for opplæringen er en gjenganger som vi ser veldig varierende resultater på hvert eneste år. Vi mener at dette i stor grad skyldes begrepsforståelse da det er mange forskjellige forkortelser, ord og uttrykk som blir brukt når vi er ute på bedriftene og snakker med lærlingene. Her må vi være tydeligere og mer bevisst vår egen bruk av slike begrep. I forbindelse med fagfornyelsen så jobber vi med å få disse begrepene inn i kompetanseboka som lærlingene jobber med daglig, slik at de oftere blir eksponert for disse ordene og uttrykkene.
Du kan lese hele rapporten her: Lærlingeundersøkelsen sammenligning mellom 2020 og 2021
Lærebedriftsundersøkelsen
Det var 74% som svarte på lærebedriftsundersøkelsen 2021, der har vi en nedgang fra 85% i 2020.
Lærebedriftsundersøkelsen viser at bedriftene ser verdien i yrkesfaglig fordypning og mulighetene dette medfører. Lærlingene møter arbeidslivet godt forberedt og de tar ansvar for egen læring.
YFF (Yrkesfaglig fordypning)
Yrkesfaglig fordypning er et fag og en mulighet som bedriftene i varierende grad bruker til rekruttering av lærlinger. Resultatene her er gode, men likevel ser vi forbedringsmuligheter. Vi ser også at dette gjenspeiles i det nederste spørsmålet som går på om bedriftene samarbeider med de videregående skolene om yrkesfaglig fordypning. Ellers sier bedriftene at yrkesfaglig fordypning er et viktig fag som gir elevene viktig kunnskap og som gjør at de møter faglig forberedt før de skal begynne læretiden sin.
Medvirkning, veiledning og egenvurdering
Medvirkning, veiledning og egenvurdering er et område hvor våre medlemsbedrifter scorer svært høyt. Dette er meget gode tall og det viser at våre medlemsbedrifter har et sterkt fokus på å la lærlingene selv planlegge og være med å bestemme hvordan deres arbeidshverdag skal være i den grad det er naturlig og mulig.
Intern Plan
Intern plan for opplæringen er en gjenganger også i lærebedriftsundersøkelsen. Vi ser veldig varierende resultater her også hvert år. Det er samme årsak til at dette blir misforstått av bedriftene som lærlingene og det er at det blir brukt forskjellige begrep. Eksempler på dette kan være læreplan, opplæringsplan, plan for opplæringen, kompetanseboka osv. Her må vi som opplæringskontor nok en gang være tydeligere og mer bevisst vår egen bruk av slike begrep.
Du kan lese hele rapporten her: Lærebedriftsundersøkelsen sammenligning mellom 2020 og 2021