OKS Trøndelag SA

  • Om OKS Trøndelag SA
    • Ansatte
    • Historie
    • Styret i OKS Trøndelag 2022/2023
    • Vedtekter OKS Trøndelag SA
    • Personvernerklæring
  • Fagfornyelsen
  • Bedrift
    • Å være lærebedrift
    • Medlemsbedrifter
    • Bli lærebedrift
  • Lærling
    • Å være lærling
    • Ledige læreplasser
    • Søk læreplass
    • Internasjonalisering
  • Våre fag
    • Aktivitørfaget
    • Barne- og ungdomsarbeiderfaget
    • Helsearbeiderfaget
    • innholdsproduksjonsfaget
    • IT-driftsfaget
    • IT-utviklerfaget
    • Mediedesignfaget
    • Medieteknikkfaget
    • Portørfaget
    • Renholdsoperatørfaget
    • Service- og administrasjonsfaget
  • Kontakt

3. mai 2021

Sammenligning lærling – og lærebedriftsundersøkelse

Bilde: Lærling Johannes Winther med faglig leder og veileder Namdalseid kommune


Vi opplever noen ganger ting ulikt, og det kan være forskjell på lærlingenes synspunkt og opplevelser, og bedriftenes. Her har vi sett litt på ulikhetene på noen områder som er sammenlignbare i lærling- og bedriftsundersøkelsen.

 

 

Intern plan for opplæringen

Den interne planen kan bestå av mye eller være enkel. Alle våre medlemsbedrifter bruker Kompetanseboka som dekker kravet til intern plan. Intern plan har vi pratet mye med dere medlemsbedrifter om de siste årene og dere er gode til å ha og følge systemene for opplæring.

Her ser vi at noen av lærlingene svarer at de er usikre på om de har en slik intern plan. De som kjenner til den interne planen svarer at den blir brukt i opplæringen.

 

 

Medvirkning, veiledning og vurdering

Planlegging

12,7% av lærlingene svarer at de er usikre på i hvilken grad de deltar i planleggingen av sitt eget arbeid. Vi ser at bedriftene her mener at lærlingene i stor grad deltar i planleggingen av eget arbeid. Dette bygger nok på lærlingenes forståelse for hva det vil si å være med å planlegge sitt eget arbeid. Planlegging i det daglige skjer ofte ubevisst basert på tidligere erfaringer og tilegnet kompetanse. I tillegg trener lærlingene på skriftlig planlegging i forbindelse med delprøver.

Vurdering

23,6% av lærlingene sier at de er usikre på om de er med på å vurdere sitt eget arbeid, mens bedriftene svarer at lærlingene i stor grad er med å vurderer sitt eget arbeid. I kompetanseboka vurderer alle lærlingene seg på hvert enkelt kompetansemål, samt at de leverer egenvurdering hvert halvår.

Tilbakemelding

7,3% svarer at de i nokså liten grad får tilbakemelding på arbeidet sitt, 25,5% svarer at de er usikker på om de får tilbakemelding eller ikke. Det er naturlig at etter hvert som lærlingene blir flinkere og mer selvstendige i utførelsen av sine arbeidsoppgaver, så får de ikke tilbakemeldinger på sine daglige oppgaver i like stor grad som når de var ny i bedriften. Alle lærlingene som jobber i en medlemsbedrift hos OKS Trøndelag får i tillegg tilbakemelding via kompetanseboka.no og i oppfølgingsmøter med veileder / opplæringskontoret.

Dokumentasjon

5,6% svarer at de i svært liten grad dokumenterer arbeidet sitt, 9,3% svarer at de i liten grad dokumenterer arbeidet sitt og 16,7% svarer at de er usikker på om de dokumenterer sitt eget arbeid eller ikke. Alle våre lærlinger bruker kompetanseboka til å dokumentere sin opplæring i henhold til læreplanen. Det kan være behov for at vi tydeliggjør overfor lærlingene at dette dekker krav til dokumentasjon av opplæringen. Noen lærlinger dokumenterer også arbeidsoppgavene sine i henhold til bedriftens rutiner (HMS-system).

Lærlingene svarer at de i svært stor grad opplever at de får den støtten de trenger av sin bedrift i planleggingen og gjennomføringen av arbeidet sitt når de har behov for det.

Opplæring i skole som forberedelse til opplæring i bedrift

 

Samarbeidet i det 4-årige løpet (2 år i skole + 2 år i bedrift) er viktig for å utdanne fagarbeidere med den kompetansen som samfunnet har behov for.

Vi ser at dere medlemsbedrifter gir uttrykk for at skolen har gjort en god jobb med å forberede lærlingene på opplæringen i bedrift. Dere opplever at lærlingene er svært motiverte for å lære seg faget.

Lærlingene sier at de i mindre grad føler seg godt forberedt til arbeidslivet, men det er kanskje naturlig også da de kommer inn i et helt nytt miljø og de får ganske mye informasjon på kort tid og det stilles helt forskjellige krav sammenlignet med skolen.

Yrkesfaglig fordypning (YFF) gir arbeidslivet muligheten til å bli kjent med elevene som etter to år i skole skal søke på læreplass. I forbindelse med YFF så knyttes det kontakt mellom faglærer og bedrift. Dette bidrar i arbeidet med å utdanne de gode fagarbeiderne som næringslivet har behov for.

Trøndelag fylkeskommune har en ordning med hospitering for faglig leder/veileder i skolen. Dette for å bidra til kontakt mellom skoler og arbeidslivet skal bli enda bedre. Søknadsfristen er 15. juni.

Les mer på Hospitering YF – Trøndelag fylkeskommune (trondelagfylke.no)

Personvernerklæring

Personvernerklæringen handler om hvordan denne nettsiden samler inn og bruker informasjon om besøkende. Erklæringen inneholder informasjon du har krav på når det samles inn opplysninger fra nettstedet vårt, og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger. Juridisk eier av nettsiden er behandlingsansvarlig for virksomhetens behandling av personopplysninger. Det er frivillig for de som besøker nettsidene å oppgi personopplysninger i forbindelse med tjenester som å motta nyhetsbrev og benytte del- og tipstjenesten. Behandlingsgrunnlaget er samtykke fra den enkelte, med mindre annet er spesifisert.

1. Webanalyse og informasjonskapsler (cookies)

Som en viktig del av arbeidet med å lage et brukervennlig nettsted, ser vi på brukermønsteret til de som besøker nettstedet. For å analysere informasjonen, bruker vi analyseverktøyet Google Analytics. Google Analytics bruker informasjonskapsler/cookies (små tekstfiler som nettstedet lagrer på brukerens datamaskin), som registrerer brukernes IP-adresse, og som gir informasjon om den enkelte brukers bevegelser på nett. Eksempler på hva statistikken gir oss svar på er; hvor mange som besøker ulike sider, hvor lenge besøket varer, hvilke nettsteder brukerne kommer fra og hvilke nettlesere som benyttes. Ingen av informasjonskapslene gjør at vi kan knytte informasjon om din bruk av nettstedet til deg som enkeltperson. Informasjonen som samles inn av Google Analytics, lagres på Googles servere i USA. Mottatte opplysninger er underlagt Googles retningslinjer for personvern. En IP-adresse er definert som en personopplysning fordi den kan spores tilbake til en bestemt maskinvare og dermed til en enkeltperson. Vi bruker Google Analytics sin sporingskode som anonymiserer IP-adressen før informasjonen lagres og bearbeides av Google. Dermed kan ikke den lagrede IP-adressen brukes til å identifisere den enkelte brukeren.

2. Søk

Hvis nettsiden har søkefunksjon så lagrer informasjon om hvilke søkeord brukerne benytter i Google Analytics. Formålet med lagringen er å gjøre informasjonstilbudet vårt bedre. Bruksmønsteret for søk lagres i aggregert form. Det er bare søkeordet som lagres, og de kan ikke kobles til andre opplysninger om brukerne, slik som til IP-adressene.

3. Del/tips-tjenesten

Funksjonen "Del med andre" kan brukes til å videresende lenker til nettstedet på e-post, eller til å dele innholdet på sosiale nettsamfunn. Opplysninger om tips logges ikke hos oss, men brukes kun der og da til å legge inn tipset hos nettsamfunnet. Vi kan imidlertid ikke garantere at nettsamfunnet ikke logger disse opplysningene. Alle slike tjenester bør derfor brukes med vett. Dersom du benytter e-postfunksjonen, bruker vi bare de oppgitte e-postadressene til å sende meldingen videre uten noen form for lagring.

4. Nyhetsbrev

Nettsiden kan sende ut nyhetsbrev via epost hvis du har registrert deg for å motta dette. For at vi skal kunne sende e-post må du registrere en e-postadresse. Mailchimp er databehandler for nyhetsbrevet. E-postadressen lagres i en egen database, deles ikke med andre og slettes når du sier opp abonnementet. E-postadressen slettes også om vi får tilbakemelding om at den ikke er aktiv.

5. Påmelding, skjema

Nettsiden kan ha skjema for påmelding, kontaktskjema eller andre skjema. Disse skjemaene er tilgjengeliggjort for publikum for å utføre de oppgaver de er ment å gjøre. Påmeldingsskjema er for at besøkende kan melde seg på eller registrere seg. Kontaktskjema er for at besøkende enkelt kan sende en melding til nettsidens kontaktperson. Vi ber da om navnet på innsender og kontaktinformasjon til denne. Personopplysninger vi mottar blir ikke benyttet til andre formål enn å svare på henvendelsen. Skjema sendes som epost via Mailgun som tredjepartsløsning. Hele innsendelen blir lagret hos Mailgun i 24 timer. Mellom 24 timer og 30 dager er det kun mailheader som blir oppbevart før innsendelsen blir slettet etter 30 dager. Årsaken til denne lagringen er for å bekrefte om eposter blir sendt fra nettsiden og videresendt til riktig mottaker. Når eposten er mottatt av mottaker så er det opp til mottaker å avgjøre Databehandlingsbehovet av eposten.

6. Side- og tjenestefunksjonalitet

Det blir brukt informasjonskapsler i drift og presentasjon av data fra nettsteder. Slike informasjonskapsler kan inneholde informasjon om språkkode for språk valgt av brukeren. Det kan være informasjonskapsler med informasjon som støtter om lastbalanseringen av systemet slik at alle brukere blir sikret en best mulig opplevelse. Ved tjenester som krever innlogging eller søk kan det bli brukt informasjonskapsler som sikrer at tjenesten presenterer data til rett mottaker.

7. Hvordan håndtere informasjonskapsler i din nettleser

På www.nettvett.no kan du lese om hvordan du stiller inn nettleseren for å godta/avvise informasjonskapsler, og få tips til sikrere bruk av internett.

Kontaktinfo

E-post: [email protected]
Sentralbord: 74 07 03 43

Bomvegen 3
7725 Steinkjer

Sluppenvegen 12E
7037 Trondheim

Følg oss på Facebook

Nyttige lenker

  • Kompetanseboka – digitalt oppfølgingssystem
  • VIGO
  • Lånekassen
  • Trøndelag fylkeskommune
  • Utdanningsdirektoratet
  • Nasjonal digital læringsarena

Lærebedrift

Vi har lærling
Bygget på WordPress av Smart Media AS