Bilde: Lærling Johannes Winther med faglig leder og veileder Namdalseid kommune
Vi opplever noen ganger ting ulikt, og det kan være forskjell på lærlingenes synspunkt og opplevelser, og bedriftenes. Her har vi sett litt på ulikhetene på noen områder som er sammenlignbare i lærling- og bedriftsundersøkelsen.
Intern plan for opplæringen

Den interne planen kan bestå av mye eller være enkel. Alle våre medlemsbedrifter bruker Kompetanseboka som dekker kravet til intern plan. Intern plan har vi pratet mye med dere medlemsbedrifter om de siste årene og dere er gode til å ha og følge systemene for opplæring.
Her ser vi at noen av lærlingene svarer at de er usikre på om de har en slik intern plan. De som kjenner til den interne planen svarer at den blir brukt i opplæringen.
Medvirkning, veiledning og vurdering

Planlegging
12,7% av lærlingene svarer at de er usikre på i hvilken grad de deltar i planleggingen av sitt eget arbeid. Vi ser at bedriftene her mener at lærlingene i stor grad deltar i planleggingen av eget arbeid. Dette bygger nok på lærlingenes forståelse for hva det vil si å være med å planlegge sitt eget arbeid. Planlegging i det daglige skjer ofte ubevisst basert på tidligere erfaringer og tilegnet kompetanse. I tillegg trener lærlingene på skriftlig planlegging i forbindelse med delprøver.
Vurdering
23,6% av lærlingene sier at de er usikre på om de er med på å vurdere sitt eget arbeid, mens bedriftene svarer at lærlingene i stor grad er med å vurderer sitt eget arbeid. I kompetanseboka vurderer alle lærlingene seg på hvert enkelt kompetansemål, samt at de leverer egenvurdering hvert halvår.
Tilbakemelding
7,3% svarer at de i nokså liten grad får tilbakemelding på arbeidet sitt, 25,5% svarer at de er usikker på om de får tilbakemelding eller ikke. Det er naturlig at etter hvert som lærlingene blir flinkere og mer selvstendige i utførelsen av sine arbeidsoppgaver, så får de ikke tilbakemeldinger på sine daglige oppgaver i like stor grad som når de var ny i bedriften. Alle lærlingene som jobber i en medlemsbedrift hos OKS Trøndelag får i tillegg tilbakemelding via kompetanseboka.no og i oppfølgingsmøter med veileder / opplæringskontoret.
Dokumentasjon
5,6% svarer at de i svært liten grad dokumenterer arbeidet sitt, 9,3% svarer at de i liten grad dokumenterer arbeidet sitt og 16,7% svarer at de er usikker på om de dokumenterer sitt eget arbeid eller ikke. Alle våre lærlinger bruker kompetanseboka til å dokumentere sin opplæring i henhold til læreplanen. Det kan være behov for at vi tydeliggjør overfor lærlingene at dette dekker krav til dokumentasjon av opplæringen. Noen lærlinger dokumenterer også arbeidsoppgavene sine i henhold til bedriftens rutiner (HMS-system).
Lærlingene svarer at de i svært stor grad opplever at de får den støtten de trenger av sin bedrift i planleggingen og gjennomføringen av arbeidet sitt når de har behov for det.
Opplæring i skole som forberedelse til opplæring i bedrift

Samarbeidet i det 4-årige løpet (2 år i skole + 2 år i bedrift) er viktig for å utdanne fagarbeidere med den kompetansen som samfunnet har behov for.
Vi ser at dere medlemsbedrifter gir uttrykk for at skolen har gjort en god jobb med å forberede lærlingene på opplæringen i bedrift. Dere opplever at lærlingene er svært motiverte for å lære seg faget.
Lærlingene sier at de i mindre grad føler seg godt forberedt til arbeidslivet, men det er kanskje naturlig også da de kommer inn i et helt nytt miljø og de får ganske mye informasjon på kort tid og det stilles helt forskjellige krav sammenlignet med skolen.
Yrkesfaglig fordypning (YFF) gir arbeidslivet muligheten til å bli kjent med elevene som etter to år i skole skal søke på læreplass. I forbindelse med YFF så knyttes det kontakt mellom faglærer og bedrift. Dette bidrar i arbeidet med å utdanne de gode fagarbeiderne som næringslivet har behov for.
Trøndelag fylkeskommune har en ordning med hospitering for faglig leder/veileder i skolen. Dette for å bidra til kontakt mellom skoler og arbeidslivet skal bli enda bedre. Søknadsfristen er 15. juni.
Les mer på Hospitering YF – Trøndelag fylkeskommune (trondelagfylke.no)