En lærebedrift gir lærlinger opplæring i et lærefag innen deres arbeidsområde. Godkjenning som lærebedrift forutsetter at din virksomhet har relevante arbeidsoppgaver for en lærling og virksomheten må ha en faglig leder som ivaretar opplæringsansvaret.
Godkjenning av lærebedrift
Trøndelag fylkeskommune godkjenner bedriften i henhold til læreplanen i faget det søkes om godkjenning for. Hovedkriteriene for godkjenning er:
Arbeidsoppgaver som dekker læreplanen Vg3/opplæring i bedrift
En person i bedriften som kan være faglig leder / instruktør
Faglig leder må gjennomføre grunnleggende kurs via OKS Trøndelag eller e-læringskurs
Kvalitetssikringsystem og Intern plan for opplæringen
OKS Trøndelag har kvalitetssikringsystem og intern plan som dekker dette for våre medlemsbedrifter.
Vil du bli lærebedrift og ønsker hjelp av oss? Ta kontakt for mer informasjon og veiledning.
Tilskudd
Bedrifter som tar inn lærlinger og lærekandidater mottar fylkeskommunalt tilskudd for opplæringen man gir som lærebedrift. Dette tilskuddet fordeles mellom medlemsbedrifter og OKS Trøndelag etter sats fastsatt av årsmøte.
OKS Trøndelag betaler ut tilskudd til sine medlemsbedrifter to ganger i året.
Kurs
OKS Trøndelag er opptatt av kompetanseheving og det å trygge faglig leder og veiledere.
OKS Trøndelag tilbyr veiledersamlinger med tema:
Opplæring i bedrift
Veilederrollen
Læreplanforståelse
Underveisvurdering og framovervurdering
Faglig lederkurs
Fylkeskommunen tilbyr faglig leder/instruktørkurs for alle med ansvar for lærlingene i bedrift. Dette er todagerskurs, og gjennomføres flere steder i fylket to ganger i året.
I tillegg tilbyr vi ulike former for kursing i våre bedrifter, og skreddersyr løsninger ved behov.
Blir du medlem av OKS Trøndelag blir du en bedre lærebedrift. Vi har god kompetanse og mange tjenester. Som medlem hos oss får du hjelp til å løse en rekke utfordringer du kan stå overfor som lærebedrift.
Medlemskapet i OKS Trøndelag sørger for at du blir ivaretatt og får oppfølging som samsvarer med gjeldende lover og regelverk. Vi kan bidra med å skape et trygt og utviklende miljø både for bedriften og for lærlingen.
Du skal være sikker på at du får den hjelpen du trenger.
Vi vet hvor viktig det er med råd og veiledning. Derfor er våre kunnskapsrike medarbeidere hele tiden oppdaterte og følger deg opp med jevnlige møter.
Det er en rekke ting å passe på som lærebedrift. Vi vet at det er mye å passe på og at det ofte dukker opp en rekke spørsmål. Vi hjelper deg med å besvare disse.
En lærling tar deler av sin videregående opplæring i bedrift. Ofte tar man læretiden etter 2 år på et yrkesfaglig utdanningsprogram.
I et hovedløp er yrkesutdanningen 2 år i skole og 2 år i bedrift, etter 4 år og bestått fag/svenneprøve er man ferdig utdannet og klar til å gå ut i fast arbeid.
Det er ulike måter lærlinger kan komme inn i bedriften på. Fra Vg2 i skole som er det vanligste, fra Vg1 og voksne med annen skolebakgrunn. Faste ansatte kan også inngå lærekontrakt.
Elever på Vg1 og Vg2 har mulighet til å knytte kontakt med bedrift via utplassering i faget Yrkesfaglig fordypning (YFF)
Vi oppfordrer alle som tenker å ta inn lærlinger til å lyse ut stillinger. Da er det lettere å få tak i alle aktuelle søkere.
Elevene fra Vg1 og Vg2 registrerer seg i vigo senest 1.mars (noen 1.februar)
Vi får tilgang på registrerte kandidater midt i mars og tildeler da disse til dere i vigobedrift. Dette er i tillegg til søkerne dere får direkte på egne utlysninger, og noen kan dere finne begge steder.
Ta kontakt ved mulig inntak av lærlinger og lærekandidater. Det er viktig at vi får informasjon om hvem dere tilsetter som lærling så tidlig som mulig, så vi får sjekket skolegrunnlaget og ordnet med lære-/opplæringskontrakt.
Intern plan for opplæring er en plan som sikrer at lærlingen får opplæring som tilfredsstiller kravet i opplæringsplanen for faget. Det er en beskrivelse av praktiske oppgaver i bedriften som vil føre til at kompetansen beskrevet i læreplanen blir nådd.
De lovpålagte halvårssamtalene (vurderingene i kompetanseboka) er en del av den interne planen for opplæring.
OKS Trøndelag dekker kravet til intern plan for opplæring ved at våre medlemsbedrifter og lærlinger benytter seg av kompetanseboka.no.
Hovedalternativene som fører til fagbrev er disse:
Lærlingeordningen innebærer det 4-årige løpet, der lærlingen går 2 år på videregående skole og deretter er 2 år ute i bedrift. I bedriften får lærlingen både opplæring og praksis i et fag.
Praksiskandidatordningen er en ordning for voksne som kan dokumentere lang og allsidig yrkespraksis. Kravet for å kvalifisere seg til fagprøve innen praksiskandidatordningen er 5 års allsidig praksis i faget i 100% stilling (80% eller høyere anses som 100% stilling). Du må også gjennomføre og bestå en 5-timers sentralgitt eksamen på Vg3 nivå før du kan melde deg opp til fagprøve.
Dersom en søker tar sikte på en mindre omfattende prøve enn fag-/svenneprøve (kompetanseprøve), kan denne inngå en opplæringskontrakt med en lærebedrift. Da er man lærekandidat og får utstedt et kompetansebevis etter at man har bestått kompetanseprøven.
Som lærekandidat kan det hende at man underveis i opplæringen opplever at man mestrer mer enn det man i utgangspunktet trodde. Da er det mulig å endre målene og fullføre opplæringen med sikte på fagbrev eller svennebrev.
Læretiden i bedrift deles inn i 50% opplæring og 50% verdiskaping. Med verdiskaping menes at lærlingen eller lærekandidaten skaper produkter eller tjenester som bedriften kan selge eller tilby kundene sine. I begynnelsen av læretiden er det mest opplæring, på slutten er det mest verdiskaping. Av den grunn får lærlinger og lærekandidater vanligvis mindre lønn i begynnelsen enn på slutten av læretiden.
Mange av våre medlemsbedrifter følger tariffavtaler i ulike områder.
Lærlingene skal ha lønn under læretiden for den verdiskapning (produktivitet) de tilfører bedriften, og den er tariff-festet.
Lønn for lærlinger er en nyutdannet fagarbeiders årslønn fordelt på læretiden. Eksempel: KS-området kr 437.300,- pr. 01.05.2024, fordeles på 2 år.
Det er mest vanlig å lønne etter «stige» da lønna til lærlingen er lønn for den jobben som utføres (verdiskapning). For eksempel:
30 % første halvår
40 % andre halvår
50 % tredje halvår
80 % siste halvår
Lærlingen yter mer verdiskapning etter som graden av erfaring og selvstendighet øker. Enkelte bedrifter velger å lønne 50 % hele læreløpet.
I slutten av læreforholdet skal alle avlegge en fag- eller kompetanseprøve. Dette er sluttvurderingen som viser om man har måloppnåelse i hele læreplanen for lærlinger, eller sin tilpassede plan om man er lærekandidat. Fag- eller kompetanseprøven avlegges normalt i samme bedrift som man har hatt største del av opplæringen i, og bedømmes av prøvenemnd i faget. Prøvenemndene består av personer med fagkompetanse.
Etter avlagt og bestått fag- eller kompetanseprøve så skal kandidaten motta dokumentasjon på sin utdanning i form av et kompetansebevis/vitnemål og et fagbrev eller kompetansebrev.
Det er mange ulike roller som hjelper, støtter og veileder i løpet av hele læretiden din. Her er en oversikt over de mest sentrale:
Faglig leder:
Den i bedriften som har hovedansvaret for lærlingen, og som skal sikre at lærlingen får opplæring i tråd med kompetansemålene i læreplanen for faget. Faglig leder har hovedansvar for at lærlingesamtale/vurdering blir foretatt hver 6.mnd., (iht. Opplæringsloven § 4-3.)
Bedriften har søkt om godkjenning for å være lærebedrift og da er det faglig leder som representer faget i bedriften.
Oppgaver:
Faglig ansvar for lærlingen.
Koordinator for opplæringsløpet.
Overordnet ansvar for veileder.
Følger lærlingen gjennom hele læreløpet.
Veileder/Instruktør:
Dette er den i bedriften som har det daglige ansvaret for at lærlingen får den opplæringen den har krav på iht. kompetansemål i læreplanen for faget. Det kan brukes forskjellige ord på denne rollen som veileder, instruktør, mentor, fadder etc. I noen små bedrifter er faglig leder og veileder samme person.
Veileder/instruktør skal ha god oversikt over lærlingens arbeidssituasjon. Her inngår ansvar for vurdering og veiledning, og for å inkludere lærlingen i det sosiale arbeidsmiljøet.
I tillegg har lærlingen mange gode kollegaer som også kan gi veiledning og støtte i mange ulike situasjoner og oppgaver.
Oppgaver:
Hovedansvar for den daglige oppfølgingen av lærlingen og gjennomføring av veiledning og delprøver
Skal sørge for at det blir avsatt tid til veiledning (for eksempel 1 time/uka) og egenarbeid med dokumentasjon (for eksempel 1-1,5 timer/uka)
Gjennomfører vurdering på kompetanseboka etter 3 mnd., og deretter hver 6.måned
Godkjenner kompetansemålene
Representant for de ansatte:
Representant for arbeidstakerne som fører tilsyn med at lærlingen får opplæring i tråd med gjeldende lover og avtaler for arbeidsplassen. Dette er altså enda en person i bedriften som kan støtte deg i opplæringen. (Tillitsvalgt blir ofte brukt)
Daglig leder / enhetsleder:
Dette er lederen i bedriften som har personalansvar.
Har en introduksjon i bedriften ved oppstart.
OKS Trøndelag SA:
Opplæringskontoret holder kontroll på lærlingeordningen for sine medlemsbedrifter og støtter faglig leder og veileder/instruktør. OKS Trøndelag har kunnskapen og erfaringen som trengs for å skape et trygt og utviklende miljø for deg og din bedrift.
Opplæringskontoret samarbeider med fylkeskommunen, med videregående skole og med andre aktuelle parter.
Trøndelag fylkeskommune:
Trøndelag Fylkeskommune (Trfk) har hovedansvaret for opplæring i bedrift, på samme måte som Trfk hadde hovedansvaret for opplæring i skole.
Trfk godkjenner lærekontrakten og skriver ut fagbrevet etter bestått fagprøve.
Personvernerklæringen handler om hvordan denne nettsiden samler inn og bruker informasjon om besøkende. Erklæringen inneholder informasjon du har krav på når det samles inn opplysninger fra nettstedet vårt, og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger.Juridisk eier av nettsiden er behandlingsansvarlig for virksomhetens behandling av personopplysninger. Det er frivillig for de som besøker nettsidene å oppgi personopplysninger i forbindelse med tjenester som å motta nyhetsbrev og benytte del- og tipstjenesten. Behandlingsgrunnlaget er samtykke fra den enkelte, med mindre annet er spesifisert.
1. Webanalyse og informasjonskapsler (cookies)
Som en viktig del av arbeidet med å lage et brukervennlig nettsted, ser vi på brukermønsteret til de som besøker nettstedet. For å analysere informasjonen, bruker vi analyseverktøyet Google Analytics. Google Analytics bruker informasjonskapsler/cookies (små tekstfiler som nettstedet lagrer på brukerens datamaskin), som registrerer brukernes IP-adresse, og som gir informasjon om den enkelte brukers bevegelser på nett. Eksempler på hva statistikken gir oss svar på er; hvor mange som besøker ulike sider, hvor lenge besøket varer, hvilke nettsteder brukerne kommer fra og hvilke nettlesere som benyttes. Ingen av informasjonskapslene gjør at vi kan knytte informasjon om din bruk av nettstedet til deg som enkeltperson.Informasjonen som samles inn av Google Analytics, lagres på Googles servere i USA. Mottatte opplysninger er underlagt Googles retningslinjer for personvern.En IP-adresse er definert som en personopplysning fordi den kan spores tilbake til en bestemt maskinvare og dermed til en enkeltperson. Vi bruker Google Analytics sin sporingskode som anonymiserer IP-adressen før informasjonen lagres og bearbeides av Google. Dermed kan ikke den lagrede IP-adressen brukes til å identifisere den enkelte brukeren.
2. Søk
Hvis nettsiden har søkefunksjon så lagrer informasjon om hvilke søkeord brukerne benytter i Google Analytics. Formålet med lagringen er å gjøre informasjonstilbudet vårt bedre. Bruksmønsteret for søk lagres i aggregert form. Det er bare søkeordet som lagres, og de kan ikke kobles til andre opplysninger om brukerne, slik som til IP-adressene.
3. Del/tips-tjenesten
Funksjonen "Del med andre" kan brukes til å videresende lenker til nettstedet på e-post, eller til å dele innholdet på sosiale nettsamfunn. Opplysninger om tips logges ikke hos oss, men brukes kun der og da til å legge inn tipset hos nettsamfunnet. Vi kan imidlertid ikke garantere at nettsamfunnet ikke logger disse opplysningene. Alle slike tjenester bør derfor brukes med vett. Dersom du benytter e-postfunksjonen, bruker vi bare de oppgitte e-postadressene til å sende meldingen videre uten noen form for lagring.
4. Nyhetsbrev
Nettsiden kan sende ut nyhetsbrev via epost hvis du har registrert deg for å motta dette. For at vi skal kunne sende e-post må du registrere en e-postadresse. Mailchimp er databehandler for nyhetsbrevet. E-postadressen lagres i en egen database, deles ikke med andre og slettes når du sier opp abonnementet. E-postadressen slettes også om vi får tilbakemelding om at den ikke er aktiv.
5. Påmelding, skjema
Nettsiden kan ha skjema for påmelding, kontaktskjema eller andre skjema. Disse skjemaene er tilgjengeliggjort for publikum for å utføre de oppgaver de er ment å gjøre. Påmeldingsskjema er for at besøkende kan melde seg på eller registrere seg.Kontaktskjema er for at besøkende enkelt kan sende en melding til nettsidens kontaktperson.Vi ber da om navnet på innsender og kontaktinformasjon til denne. Personopplysninger vi mottar blir ikke benyttet til andre formål enn å svare på henvendelsen.Skjema sendes som epost via Mailgun som tredjepartsløsning. Hele innsendelen blir lagret hos Mailgun i 24 timer. Mellom 24 timer og 30 dager er det kun mailheader som blir oppbevart før innsendelsen blir slettet etter 30 dager. Årsaken til denne lagringen er for å bekrefte om eposter blir sendt fra nettsiden og videresendt til riktig mottaker. Når eposten er mottatt av mottaker så er det opp til mottaker å avgjøre Databehandlingsbehovet av eposten.
6. Side- og tjenestefunksjonalitet
Det blir brukt informasjonskapsler i drift og presentasjon av data fra nettsteder. Slike informasjonskapsler kan inneholde informasjon om språkkode for språk valgt av brukeren. Det kan være informasjonskapsler med informasjon som støtter om lastbalanseringen av systemet slik at alle brukere blir sikret en best mulig opplevelse. Ved tjenester som krever innlogging eller søk kan det bli brukt informasjonskapsler som sikrer at tjenesten presenterer data til rett mottaker.
7. Hvordan håndtere informasjonskapsler i din nettleser