Som service- og administrasjonsmedarbeider kan du ha svært ulike arbeidsoppgaver avhengig av hvilken bedrift du jobber i. I all hovedsak dreier det seg om service, kundebehandling og kontoradministrative oppgaver.
Eksempel på arbeidsoppgaver man kan ha i dette faget:
- besvare epost og telefoner
- håndtere post
- service, kundebehandling og brukerstøtte
- enkel saksbehandling
- regnskaps- og lønnsarbeid
- prosjektarbeid
- planlegge arrangementer, kurs og konferanser
- registrere timelister, fakturaer og lignende
Hentet fra: https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/service-_og_administrasjonsmedarbeider
Kjerneelementer:
Hentet fra: https://www.udir.no/lk20/soa03-01/
Lønnsomhet og utvikling
Kjerneelementet lønnsomhet og utvikling handler om hvilke ulike faktorer kan bidra til høyere effektivitet, kvalitet og lønnsomhet i virksomheten. Det handler òg om å følge regelverk for arbeidslivet og for helse, miljø og sikkerhet. Videre handler kjerneelementet om å oppfylle miljøkrav og bruke ressurser effektivt.
Organisasjon og virksomhetsstøtte
Kjerneelementet organisasjon og virksomstøtte handler om å planlegge, organisere, legge til rette for og utføre oppgaver som støtter styring og drift av virksomheter. Kjerneelementet innebærer å forstå og arbeide etter målene og kjerneoppgavene til virksomheten. Videre handler kjerneelementet om hvordan organiseringen av virksomheten påvirker drift og arbeidsoppgaver.
Kommunikasjon og service
Kjerneelementet kommunikasjon og service handler om å gjøre administrative prosesser bedre og mer brukervennlige. Kjerneelementet innebærer å tilpasse kommunikasjonen og servicen til brukere internt og eksternt og om å representere virksomheten.
Personlige egenskaper
Som lærling innen service- og administrasjonsfaget må du kunne arbeide strukturert og bidra til å finne gode løsninger. Du må kunne jobbe selvstendig, men også samarbeide med andre og yte god service til kunder / brukere. Service- og administrasjonsmedarbeideren har en nøkkelrolle i bedriften og må holde seg oppdatert på hva som foregår i bedriften utenfor sine daglige arbeidsoppgaver. Du må ha en egeninteresse for å utvikle deg og være omstillingsdyktig i en verden med stadig større fokus på lønnsomhet, miljø og bærekraft.
Medlemsbedrifter i service-og administrasjonsfaget
Aker Solutions AS avd. Verdal
AQS AS
ERSGARD AS
Grong Sparebank
Grong videregående skole
Helse Midt-Norge RHF
STJØRDAL
Ann-Bente Hegre
Læreplasser
- Service- og administrasjonsfaget: 1
Inderøy kommune
Indre Fosen kommune
Innherred Renovasjon IKS
Isak D. Westgaard AS
ITAB industrier AS
Landbruksauksjon.no AS
STEINKJER
Øyvind Sotberg
http://www.landbruksauksjon.no
Læreplasser
- Salgsfaget: 5
- Service- og administrasjonsfaget: 1
Nord universitet
Steinkjer og Levanger
Martin Lønnum Midjo (IT, Levanger) Hege Sofie Hjelde (SOA, Steinkjer)
Læreplasser
- IT-driftsfaget: 1
Nærøysund kommune
Retura NT AS
SpareBank 1 SMN (avd. Innherred)
SpareBank 1 SMN (avd. Namsos)
SpareBank 1 SMN (avd. Steinkjer)
STEINKJER
Guri Moum Brede
Læreplasser
- Salgsfaget: 1
- Service- og administrasjonsfaget: 1
SpareBank 1 SMN (avd. Stjørdal)
SpareBank 1 SMN (avd. Ytre Namdal)
Steinkjer Ungdomsskole
Steinkjer videregående skole
Trøndelag fylkeskommune
TRONDHEIM (ITU) / STEINKJER (ITD+SOA)
SOA Steinkjer: Monica Karset, monkar@trondelagfylke.no. ITD Steinkjer og ITU Trondheim: Per Gunnar Wigen: perwi@trondelagfylke.no
Læreplasser
- Service- og administrasjonsfaget: 1
Trøndelag Tingrett
STEINKJER / TRONDHEIM
Bente Fanavoll
https://www.domstol.no/no/domstoler/tingrett/trondelag-tingrett/
Læreplasser
- Service- og administrasjonsfaget: 2