Som service- og administrasjonsmedarbeider kan du ha svært ulike arbeidsoppgaver avhengig av hvilken bedrift du jobber i. I all hovedsak dreier det seg om service, kundebehandling og kontoradministrative oppgaver.
Eksempel på arbeidsoppgaver man kan ha i dette faget:
- besvare epost og telefoner
- håndtere post
- service, kundebehandling og brukerstøtte
- enkel saksbehandling
- regnskaps- og lønnsarbeid
- prosjektarbeid
- planlegge arrangementer, kurs og konferanser
- registrere timelister, fakturaer og lignende
Hentet fra: https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/service-_og_administrasjonsmedarbeider
Kjerneelementer:
Hentet fra: https://www.udir.no/lk20/soa03-01/
Lønnsomhet og utvikling
Kjerneelementet lønnsomhet og utvikling handler om hvilke ulike faktorer kan bidra til høyere effektivitet, kvalitet og lønnsomhet i virksomheten. Det handler òg om å følge regelverk for arbeidslivet og for helse, miljø og sikkerhet. Videre handler kjerneelementet om å oppfylle miljøkrav og bruke ressurser effektivt.
Organisasjon og virksomhetsstøtte
Kjerneelementet organisasjon og virksomstøtte handler om å planlegge, organisere, legge til rette for og utføre oppgaver som støtter styring og drift av virksomheter. Kjerneelementet innebærer å forstå og arbeide etter målene og kjerneoppgavene til virksomheten. Videre handler kjerneelementet om hvordan organiseringen av virksomheten påvirker drift og arbeidsoppgaver.
Kommunikasjon og service
Kjerneelementet kommunikasjon og service handler om å gjøre administrative prosesser bedre og mer brukervennlige. Kjerneelementet innebærer å tilpasse kommunikasjonen og servicen til brukere internt og eksternt og om å representere virksomheten.
Personlige egenskaper
Som lærling innen service- og administrasjonsfaget må du kunne arbeide strukturert og bidra til å finne gode løsninger. Du må kunne jobbe selvstendig, men også samarbeide med andre og yte god service til kunder / brukere. Service- og administrasjonsmedarbeideren har en nøkkelrolle i bedriften og må holde seg oppdatert på hva som foregår i bedriften utenfor sine daglige arbeidsoppgaver. Du må ha en egeninteresse for å utvikle deg og være omstillingsdyktig i en verden med stadig større fokus på lønnsomhet, miljø og bærekraft.
Medlemsbedrifter i service-og administrasjonsfaget
Aker Solutions AS avd. Verdal
AQS AS
Br.Bjerkli AS
ERSGARD AS
Grong Sparebank
Grong videregående skole
Helse Midt-Norge RHF
Inderøy kommune
Indre Fosen kommune
Innherred Renovasjon IKS
Isak D. Westgaard AS
ITAB industrier AS
Landbruksauksjon.no AS
Nord universitet
Steinkjer og Levanger
Martin Lønnum Midjo (IT, Levanger) Hege Sofie Hjelde (SOA, Steinkjer)
Læreplasser
- IT-driftsfaget: 1
- Service- og administrasjonsfaget: 1
Nærøysund kommune
Retura NT AS
Skogmo Industripark AS
SpareBank 1 SMN (avd. Innherred)
SpareBank 1 SMN (avd. Namdal)
SpareBank 1 SMN (avd. Steinkjer)
SpareBank 1 SMN (avd. Stjørdal og Fosen)
STJØRDAL
Lill Bente Totland
Læreplasser
- Salgsfaget: 1
- Service- og administrasjonsfaget: 1
SpareBank 1 SMN (avd. Ytre Namdal)
Steinkjer Ungdomsskole
Steinkjer videregående skole
Trøndelag fylkeskommune
TRONDHEIM (ITU) / STEINKJER (ITD+SOA)
SOA Steinkjer: Monica Karset, [email protected]. ITD Steinkjer og ITU Trondheim: Per Gunnar Wigen: [email protected]
Læreplasser
- Service- og administrasjonsfaget: 1