IT-driftsteknikeren sørger for stabile, sikre og gode IT-løsninger for arbeidsplassen.
De fleste arbeidsplasser trenger gode IT-løsninger. Det kan være alt fra trådløst nettverk, lagringstjenester, adgang- og innloggingsløsninger, nettverksservere og programvarer.
Det er IT-driftsteknikeren som setter opp, og drifter systemet for arbeidsplassen. De sørger for at systemene fungerer, retter opp feil, og gir opplæring i hvordan man bruker det. De skal også sørge for at systemet er sikkert og at utenforstående ikke får tak i sensitiv informasjon.
IT-driftsteknikeren skal også ha ferdigheter i brukerstøtte.
Hentet fra: https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/it-driftstekniker
Kjerneelementer i faget:
Hentet fra: https://www.udir.no/lk20/itd03-01
Etikk, lovverk og yrkesutøvelse
Kjerneelementet etikk, lovverk og yrkesutøvelse handler om å bruke etiske retningslinjer og lovverk i daglige driftsoppgaver. Videre handler det om forståelse for hvordan regelverk, lisensiering og kostnader påvirker utviklingen av IT-løsninger. Kjerneelementet handler også om selvstendighet, relasjonsbygging og samhandling i yrkesutøvelsen.
Sikkerhet og personvern
Kjerneelementet sikkerhet og personvern handler om å utvikle IT-løsninger der informasjonssikkerhet og personvernprinsipper er designet inn i løsningene fra bunnen av. Videre handler det om å vurdere sikkerhet og personvern i eksisterende IT-løsninger og å anbefale tiltak for å forbedre informasjonssikkerheten. Det handler også om å vite hvilke plikter og ansvar man har når man behandler personopplysninger.
Drift av infrastruktur
Kjerneelementet drift av infrastruktur handler om å forstå oppbygging av infrastruktur og hvordan datakommunikasjon fungerer. Det omfatter også å drifte sikker og stabil infrastruktur. Kjerneelementet handler om å reflektere over nytten av ny teknologi basert på analyser av trender og målet om sikre, stabile, bærekraftige og kostnadseffektive IT-løsninger. Videre handler det om gode brukeropplevelser og effektiv utnyttelse av IT som verktøy.
IT-støtte og kommunikasjon
Kjerneelementet IT-støtte og kommunikasjon handler om å utøve brukerstøtte gjennom tydelig kommunikasjon med både fagpersoner og brukere. Tydelig kommunikasjon handler om å forstå, bli forstått og skape mening i samspill med andre. Videre omfatter det å tilpasse kommunikasjonen til oppdraget, målgruppen, kanalen og teknologien. Kjerneelementet handler også om å bruke og utvikle dokumentasjon, veiledning og brukertilpassede kurs tilpasset virksomhetens behov og brukere.
Personlige egenskaper
En IT- driftsmedarbeider må være selvstendig, nøyaktig og effektiv i arbeidet. Faget er i stadig endring så du må kunne være omstillingsdyktig. Det er viktig med interesse for IT og du må være nysgjerrig på teknologi og digitale løsninger. Det er viktig med godt humør og kunne kommunisere med andre. Du må kunne være kreativ og ha evne til å finne gode løsninger.
Medlemsbedrifter i IT-driftsfaget
Aker Solutions AS avd. Verdal
ATB AS
Cissi Klein videregående skole
Indre Fosen kommune
Namsos kommune
Norbit ASA
Nord universitet
Steinkjer og Levanger
Martin Lønnum Midjo (IT, Levanger) Hege Sofie Hjelde (SOA, Steinkjer)
Læreplasser
- IT-driftsfaget: 1
- Service- og administrasjonsfaget: 1
NTE AS
Nærøysund kommune
Overhalla IT AS
Steinkjer videregående skole
Trøndelag fylkeskommune
TRONDHEIM (ITU) / STEINKJER (ITD+SOA)
SOA Steinkjer: Monica Karset, [email protected]. ITD Steinkjer og ITU Trondheim: Per Gunnar Wigen: [email protected]
Læreplasser
- Service- og administrasjonsfaget: 1