Anne Monica Helge Overrein veileder på skolen, Fartuun Abdullahi Mahamud lærling skolen, Trude Lien styrer og faglig leder barnehagen, Ida Høstland Havn lærling barnehagen, Tone Hagen rektor.
I tillegg har de enda en lærling, Oda Sofie Carlson Austli, som har veileder Camilla Austli og faglig leder på skolen er Kåre Johan Johansen. De sistnevnte opptatt på andre oppdrag når bildet ble tatt.
Steinkjer Montessoriskole har hatt lærlinger siden 2017, og har bygd seg opp som en stabil lærebedrift. I år har Steinkjer Montessoribarnehage blitt med på laget og har tatt inn sin første lærling.
I tillegg til at de tar samfunnsansvar ved å bidra til å utdanne flere fagarbeidere får de muligheten til å rekruttere til egne rekker. Lærlingene blir godt kjent med montessoripedagogikken, og arbeidsplassen og de kommer med oppdatert kompetanse fra videregående skole.
Det å ha lærlinger over tid gjør at de får utviklet seg som lærebedrift, og det gir en bedre praksis blant ansattegruppen siden de må tenke mer igjennom hva de gjør og kunne begrunne det, eller vurdere endringer. De har flere veiledere og det gir gode muligheter til samarbeid om konkrete spørsmål om lærlingenes systemer, i tillegg får veilederne og lærlingene god støtte i de andre kollegaene i hverdagen.
«Det er lett å spørre hvem som helst»
Fartuun Abdullahi Mahamud, 1.årslærling på skolen
Blir med i overgangen barnehage-skole
Ida Høstland Havn startet læretiden sin i barnehagen nå i høst, og skal være mye sammen med skolestarterne dette året. Da blir hun godt kjent med faget, arbeidslivet og barnegruppen, før hun skal følge de samme barna over til skolen neste år og være mye sammen med de i småtrinnet. Det gir økt trygghet for både barna og foreldrene deres i overgangen til skolen å ha med seg en voksen de kjenner.
Dette har Steinkjer Montessori ønsket å prøve ut etter inspirasjon fra Beitstad barnehage, som har hatt et tilsvarende velfungerende samarbeid med Beitstad skole igjennom mange år.
Mange å spille på
På Steinkjer Montessori har de nå 3 lærlinger, 2 i skolen og 1 i barnehagen. De har tilsvarende mange veiledere og de har faglig ledere så de er mange å spille på. Det gir en trygghet for veilederne å kunne spørre de andre veilederne om ting som dukker opp i veiledningssamtalene, eller også å ha kontakt med deres opplæringskonsulent på OKS Trøndelag. De synes det er bra å ha en egen kontaktperson i opplæringskontoret som de får raske svar av, og som sikrer at de som i sin hverdag har fullt opp med å drive skole og barnehage får gjort det som må gjøres i opplæringa uten at de trenger å bekymre seg for om de husker alt.
Ida og Fartuun synes det er veldig fint at de er flere lærlinger, da har de noen som er i samme posisjon og skal igjennom det samme løpet. De får mulighet til å samarbeide.
Samarbeid i det 4årige løpet
Skolen og barnehagen er glade for at Steinkjer videregående skole som har Vg2 barne- og ungdomsarbeiderfaget har kontakt med dem, og kommer på besøk for å se og lære litt om Montessori og hvordan og deres arbeidshverdag er. Utplassering av skolelever i YFF er også et viktig samarbeid, siden de kan få muligheten til å bli kjent med hverandre, både skole/barnehage og elevene som senere søker læreplass.
Selvstendige arbeidstakere
Lærlingene er en ressurs, og de bidrar aktivt i alle deler av arbeidsdagen i skolen og barnehagen. Det gir flere voksne å spille på. Fartuun som er 1.årslærling i skolen har for eksempel egne grupper i stasjonsarbeid, og har blitt godt kjent med barna allerede. Hun synes de er hyggelige å være sammen med, og trives godt med arbeidsplassen og kollegaer. Lærlingene i skolen deltar også på inspeksjon, da bruker Fartuun og Oda som er 2.årslærling å settes opp på samme område. Da kan de hjelpe hverandre med å se, og ta tak i situasjoner som oppstår. Det gir god læring for begge parter, og veiledning fra 2.årslærling til 1.årslærling er noe skolen bygger opp under.