Våren 2021 gjennomførte OKS Trøndelag en omdømmekartlegging ute hos våre nærmeste målgrupper; lærlinger, medlemsbedrifter og videregående skoler.
Innkomne svar fordelte seg som følger:
Lærlinger: 70 svar
Medlemsbedrifter: 35 svar
Videregående skoler: 4 svar
Innholdet i kartleggingen bygger på tilsvarende kartlegging som ble gjennomført høsten 2018. Svarene den gang fordelte seg slik:
Lærlinger: 57 svar
Medlemsbedrifter: 38 svar
Skole/ utdanning: 9 svar
OKS Trøndelag valgte i årets kartlegging å stille både skaleringssvar på diverse utsagn og fritekstsvar.
Med skaleringsvar fikk målgruppene anledning til å gi 1-6 stjerner for hvert utsagn.
OKS Trøndelag valgte i årets kartlegging å ta med et nytt spørsmål om hvordan målgruppene har opplevd kommunikasjon med OKS Trøndelag gjennom pandemien.
Videre valgte vi denne gangen å utelate utsagnet OKS Trøndelag tar miljøansvar. Dette gjorde vi fordi vi ønsket å prioritere områder hvor vi si større grad har et direkte samarbeid med eller direkte innvirkning på målgruppene.
Dette er utsagnene målgruppene har svart på:
Jeg har et godt inntrykk av OKS Trøndelag
Jeg har tillit til OKS Trøndelag
OKS Trøndelag tar samfunnsansvar
OKS Trøndelag leverer tjenester av høy kvalitet
OKS Trøndelag ivaretar lærebedriftenes interesser på en god måte
OKS Trøndelag kvalitetssikrer opplæringen for lærlingen gjennom hele læretiden
OKS Trøndelag samarbeider godt med videregående skoler
OKS Trøndelag samarbeider godt med andre aktører
OKS Trøndelag yter god service
OKS Trøndelag fornyer tjenestetilbudet sitt fortløpende
OKS Trøndelag har kompetent ledelse og kompetente medarbeidere
Resultater av kartleggingen, skaleringssvar:
(Klikk for å åpne større bilder i ny fane)
Resultatene for OKS Trøndelag er jevnt over svært gode og med svært høy score på flere områder (da mellom 5-6 stjerner). Likevel har kartleggingen avdekket potensial, utviklingsområder og svakheter som OKS Trøndelag bør forsterke/legge til i kommunikasjonsstrategien.
Denne gangen valgte vi å ikke ta med svaralternativet «Vet ikke», og vi må derfor ta med i analysen at dette kan gi oss noen grad av feilmargin på score. Et par kommentarer viser også at dette alternativet ville vært mest korrekt hos enkelte av de som svarte.
Felles for alle som kjenner til OKS Trøndelag sin virksomhet, er at de i svært stor grad har
- et godt inntrykk av OKS Trøndelag
- tillit til OKS Trøndelag
Utsagn som omhandler å yte god service og å levere tjenester av høy kvalitet har gitt et svært godt resultat i undersøkelsen
Av de områdene som OKS Trøndelag får under 5 i gjennomsnitt på, gjelder dette samarbeid med andre aktører og samarbeid med videregående skoler. Her ser vi nokså like utfall hos både lærlinger og bedrifter.
Medlemsbedrifter svarer rett under 5 på fornying av tjenestetilbudet. Lærlingene scorer OKS Trøndelag på samme område noe bedre. Fornyelse av tjenestetilbudet var også i 2018 et område som kom ut med et resultat som gav oss dette som et utviklingsområde. Gjennom pandemien 2020-2021, fikk OKS Trøndelag erfart vår evne til omstilling og fornying. Tilbakemeldinger på dette konkrete området i årets kartlegging på fritekstsvar, viser at OKS Trøndelag har fornyet tilbudet sitt og samtidig greid å vedlikeholde en nærhet til den enkelte bedrift og til den enkelte lærling. Nærhet, fysiske møter og personlige kontaktpersoner kommer som svar når vi etterspør styrker i OKS Trøndelag sin kommunikasjon. Videre kan vi dra nytte av de erfaringer vi har gjort det siste året for nye utfordringer og behov som vil komme.
Videregående skole scorer OKS Trøndelag lavere enn medlemsbedriftene og lærlingene, og da i stor grad mellom 4,5-5 på alle områder. Det er her svært store variasjoner fra de enkelte svarene fra 3 til 6 i score. Med kun 4 respondenter er det vanskelig å tolke /se tendenser. Det er også grunn til å tro at pandemien og mer begrensinger i skolebesøk kan ha bidratt til å ha skapt mindre rom for samarbeid med de videregående skolene.
Snitt resultat fra alle målgruppene
Se tilbakemeldingene vi har fått i denne filmen, og les våre analyser under:
Resultater av kartleggingen, fritekstsvar:
Det er et stort flertall med gode tilbakemeldinger på styrker i OKS Trøndelag sin kommunikasjon. Dette kommer fra både lærlinger og fra medlemsbedrifter. Ord som “Positive, glade, tilgjengelig” går igjen, og det er et forent inntrykk at OKS Trøndelag tar svært godt vare på både lærlinger og medlemsbedrifter.
Utsagn som omhandler å yte god service og å levere tjenester av høy kvalitet har gitt et svært godt resultat i undersøkelsen. Dette ser vi igjen i fritekstsvarene. Felles kommentarer på fritekst fra både lærlinger og bedrifter er at de anser OKS Trøndelag sine styrker i kommunikasjon å være:
- tilgjengeligheten
- fysiske møter/oppfølging
- løsningsorienterte ansatte
- raske svar på henvendelse
Kommentarer fra lærlingene:
Et lite antall blant lærlingene, 12 personer, sier “vet ikke” på spørsmål om OKS Trøndelag sine styrker i kommunikasjon. 1 person svarer “Ingen kommentar”.
I spørsmålet om hva man mener er svakhetene i OKS Trøndelag sin kommunikasjon er det 14 av 70 lærlinger som har direkte svar på dette. En stor overvekt av kommentarer fra de 70 respondentene sier at det ikke er svake sider, eller at de ikke vet om noen.
Noen kommentarer under svakheter kan tyde på at enkelte lærlinger misforstår OKS Trøndelag sin rolle overfor lærlinger. Her kommer det kommentarer om at man for eksempel savner enda tettere oppfølging eller at man som opplæringskontor skal tale lærlingens sak.
Mangelfull oppfølging er noe gjennomgående under svakheter i kommunikasjon, men her har et par stk. understreket at dette er forståelig under en pandemi. Likevel blir det viktig at vi tar med oss denne tilbakemeldingen og utvikler våre systemer, verktøy og oppfølgingsbesøk slik at lærlingene opplever forutsigbarhet i vår rolle med oppfølgingen.
Kommentarer fra medlemsbedriftene:
Disse gir oss et bilde av en medlemsgruppe med stor tillit til OKS Trøndelag, og at de et svært fornøyd med nærheten, kvaliteten og profesjonaliteten i vårt arbeid.
Ved gjennomgang av medlemsbedriftenes mening om svakheter i OKS Trøndelag sin kommunikasjon er det ingenting som utmerker seg. Det er lagt inn 8 konkrete kommentarer av 35 svar som gir tilbakemelding på svakheter. Sett sammen med lærlingenes svar, kan vi likevel se noen tendenser, og informasjonsmengde og informasjonsflyt blir tilbakemeldinger vi må ta med oss. Dersom ikke vår kommunikasjon er hensiktsmessig sendt og adressert, kan dette hemme tydeligheten og viktigheten av våre henvendelser.
Manglende oppfølging i form av fysisk møte er en kommentar under svakheter i kommunikasjon, men her har vedkommende understreket at dette er forståelig under en pandemi.
En stor overvekt av kommentarer fra medlemsbedriftene sier at det ikke er svake sider, eller at de ikke vet om noen.
Kommentarer fra videregående skoler:
Som nevnt har vi fått inn svært få svar fra denne målgruppen, og dette påvirker også vurderingsgrunnlaget vi får med fritekstsvar fra denne gruppen.
Det er en kommentar fra ansatt ved videregående skole som sier følgende:
“Jeg forstår ikke sammenhengen med å intervju elevene når ingen kommer i kontakt med OKS sine medlemsbedrifter.” Dette er en tilbakemelding vi må ta med oss å se på hvilket nedslagsområde vi dekker, og hva vi kommuniserer på skolebesøkene.
Erfaringer under pandemien
Noen lærlinger signaliserer at det ikke har vært gunstig, men vurderingen av OKS Trøndelag sin håndtering av kommunikasjon under denne ekstraordinære situasjonen er i svært stor grad positiv på dette området.
Medlemsbedriftenes vurdering av OKS Trøndelag sin håndtering av kommunikasjon under denne ekstraordinære situasjonen er enstemmig positiv. To kommentarer gir en tilbakemelding på at det ikke har vært kontakt eller samarbeid med OKS Trøndelag. Den ene er en bedrift med lærling på avbrudd (permisjon) og den andre kan være en bedrift uten aktiv kontrakt. Ingen av våre aktive kontrakter har blitt utelatt fra oppfølging hverken før eller under pandemien.
Oppsummering og veien videre for OKS Trøndelag
Fortsatt ser vi at det er noe uklar forståelse av OKS Trøndelag sin rolle, og dette ser vi spesielt blant kommentarer fra lærlinger. Kommunikasjonsstrategien som ble lagt etter kartleggingen i 2018 målrettet blant annet rolle- og ansvarsavklaring som et viktig satsingsområde for OKS Trøndelag. Her har vi fortsatt et utviklingspotensial, og vi har også her stadig nye personer å avklare dette overfor, ettersom lærlingene kommer i en jevn strøm.
OKS Trøndelag skal videre:
- Fortsette å avklare rollene i lærlingeordningen overfor aktuelle parter
- Sikre forutsigbarhet i oppfølgingsrollen som vi har overfor lærlingene
- Sørge for at informasjonen vi sender ut sikrer kommunikasjonsflyt og tydelige budskap
- Fornye tjenestetilbudet på aktuelle områder