OKS Trøndelag SA

  • Om OKS Trøndelag SA
    • Ansatte
    • Historie
    • Styret i OKS Trøndelag 2025/2026
    • Vedtekter OKS Trøndelag SA
    • Personvernerklæring
  • Fagfornyelsen
  • Bedrift
    • Å være lærebedrift
    • Medlemsbedrifter
    • Bli lærebedrift
  • Lærling
    • Å være lærling
    • Ledige læreplasser
    • Søk læreplass
    • Internasjonalisering
  • Våre fag
    • Aktivitørfaget
    • Barne- og ungdomsarbeiderfaget
    • Helsearbeiderfaget
    • innholdsproduksjonsfaget
    • IT-driftsfaget
    • IT-utviklerfaget
    • Mediedesignfaget
    • Medieteknikkfaget
    • Renholdsoperatørfaget
    • Salgsfaget
    • Service- og administrasjonsfaget
  • Kontakt

14. juni 2023

Medlemsundersøkelse 2023

Våren 2023 gjennomførte OKS Trøndelag en medlemsundersøkelse ute hos våre nærmeste målgrupper.

Målgruppene “Alle lærlinger” og “Medlemsbedrifter” fikk flere utsagn med muligheten til å svare med skaleringssvar, 1-6 stjerner for hvert utsagn. Målgruppen “2. årslærlinger” svarte med skaleringssvar, 1-5 stjerner for hvert utsagn.

Årsaken til at vi valgte å lage en undersøkelse som er rettet mot 2. årslærlinger i år, er fordi denne målgruppen har lengre erfaring med oss som støttespiller i deres opplæringssituasjon. Svarene deres vil også gi oss en pekepinn på hva vi skal jobbe med fremover.

Dette er utsagnene målgruppene har svart på:

Jeg har et godt inntrykk av OKS Trøndelag
Jeg har tillit til OKS Trøndelag
OKS Trøndelag tar samfunnsansvar
OKS Trøndelag leverer tjenester av høy kvalitet
OKS Trøndelag ivaretar lærebedriftenes interesser på en god måte
OKS Trøndelag kvalitetssikrer opplæringen for lærlingen gjennom hele læretiden
OKS Trøndelag samarbeider godt med videregående skoler
OKS Trøndelag samarbeider godt med andre aktører
OKS Trøndelag yter god service
OKS Trøndelag fornyer tjenestetilbudet sitt fortløpende
OKS Trøndelag har kompetent ledelse og kompetente medarbeidere
I hvilken grad opplever du OKS Trøndelag som en synlig aktør i fagopplæringen?

Resultater av kartleggingen:

Resultatene for disse to undersøkelsene viser at OKS Trøndelag er jevnt over svært gode og med svært høy score på flere områder (da mellom 5-6 stjerner). Likevel har kartleggingen avdekket potensial, utviklingsområder og svakheter som OKS Trøndelag bør forsterke/legge til i kommunikasjonsstrategien. Vi ser spesielt at vi har noe å gå på i forhold til samarbeid med de videregående skolene og andre aktører, men vi har en oppgang på 0,2-0,3 på begge disse områdene fra undersøkelsen i 2021.

Dette er utsagnene 2. års lærlingene har svart på:

Fikk du nok informasjon når du begynte som lærling?
I hvilken grad har opplæringskontoret bidratt til å skape rom for refleksjon og faglig utvikling? (For eksempel ved oppfølgingsmøter og kurs?
Hvor godt kjenner du til hvilken roller og oppgaver opplæringskontoret har i din læretid?
Jeg ble godt ivertatt av bedrift og veileder
Jeg er godt fornøyd med oppfølgingen fra opplæringskontoret i mott første halvår av læretiden.
I hvilken grad gir oppfølgingsmøter i regi av opplæringskontoret rom for at du får medvirke til egen opplæring?
Den interne opplæringsplanen i kompetanseboka gir meg rom for å få god oversikt over min opplæring

Resultatet fra kartleggingen av 2. års lærlingene:

 

Resultatene for denne undersøkelsen viser at OKS Trøndelag er jevnt over svært gode og med svært høy score på flere områder (mellom 4-5 stjerner). Til tross for dette har kartleggingen vist at vi kan bli bedre på noen områder som vi tar med oss i det videre i arbeidet med lærlingene ute hos medlemsbedriftene våre.

Felles for alle som kjenner til OKS Trøndelag sin virksomhet, er at de i svært stor grad har

  • et godt inntrykk av OKS Trøndelag
  • tillit til OKS Trøndelag
  • at OKS Trøndelag yter god service og er tilgjengelig

Utsagn som omhandler å yte god service og å levere tjenester av høy kvalitet har gitt et svært godt resultat i undersøkelsen

Av de områdene som OKS Trøndelag får under 5 i gjennomsnitt på, gjelder dette samarbeid med andre aktører og samarbeid med videregående skoler og andre aktører. Her ser vi ganske like resultat hos både lærlingene og bedriftene.

Medlemsbedrifter svarer rett under 5 på fornying av tjenestetilbudet. Lærlingene scorer OKS Trøndelag på samme område noe bedre. Fornyelse av tjenestetilbudet var også i 2021 og 2018 et område som kom ut med et resultat som gjorde dette til et utviklingsområde. Gjennom pandemien 2020-2021, fikk OKS Trøndelag erfart vår evne til omstilling og fornying. I 2022 og 2023 har OKS Trøndelag jobbet hardt med å tilpasse måten vi jobber på og de interne planene for opplæring i kompetanseboka slik at de er i henhold til fagfornyelsen og i så måte fornyet tjenestetilbudet vårt ganske mye, men det er ikke sikkert dette kommer tydelig frem til de som bruker våre systemer.

Egenskaper som medlemsbedriftene forbinder med OKS Trøndelag:

Egenskaper som lærlingene forbinder med OKS Trøndelag:


Det er et stort flertall av både lærlingene og medlemsbedriftene som mener at vi er tilgjengelige og engasjerte. Både lærlingene og bedriftene mener at vi ikke er oppdaterte på det som foregår, det må vi ta med oss videre når vi belyser endringene som vi har implementert i forbindelse med fagfornyelsen.

Oppsummering og veien videre for OKS Trøndelag

Resultatene viser at både bedriftene og lærlingene fortsatt er godt fornøyd med jobben vi gjør for dem og sammen med dem. Undersøkelsen har også naturligvis avdekket noen områder som vi fortsatt kan bli bedre på. Vi får nye lærlinger hele tiden så vi må bli tydeligere i vår kommunikasjon på hva som er vår rolle ovenfor både bedrift og lærlingene i læreforholdet.

OKS Trøndelag skal videre:

  • Fortsette å avklare rollene i lærlingeordningen overfor aktuelle parter
  • Sikre forutsigbarhet i oppfølgingsrollen som vi har overfor lærlingene
  • Sørge for at informasjonen vi sender ut sikrer kommunikasjonsflyt og tydelige budskap
  • Fornye tjenestetilbudet på aktuelle områder

Personvernerklæring

Personvernerklæringen handler om hvordan denne nettsiden samler inn og bruker informasjon om besøkende. Erklæringen inneholder informasjon du har krav på når det samles inn opplysninger fra nettstedet vårt, og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger. Juridisk eier av nettsiden er behandlingsansvarlig for virksomhetens behandling av personopplysninger. Det er frivillig for de som besøker nettsidene å oppgi personopplysninger i forbindelse med tjenester som å motta nyhetsbrev og benytte del- og tipstjenesten. Behandlingsgrunnlaget er samtykke fra den enkelte, med mindre annet er spesifisert.

1. Webanalyse og informasjonskapsler (cookies)

Som en viktig del av arbeidet med å lage et brukervennlig nettsted, ser vi på brukermønsteret til de som besøker nettstedet. For å analysere informasjonen, bruker vi analyseverktøyet Google Analytics. Google Analytics bruker informasjonskapsler/cookies (små tekstfiler som nettstedet lagrer på brukerens datamaskin), som registrerer brukernes IP-adresse, og som gir informasjon om den enkelte brukers bevegelser på nett. Eksempler på hva statistikken gir oss svar på er; hvor mange som besøker ulike sider, hvor lenge besøket varer, hvilke nettsteder brukerne kommer fra og hvilke nettlesere som benyttes. Ingen av informasjonskapslene gjør at vi kan knytte informasjon om din bruk av nettstedet til deg som enkeltperson. Informasjonen som samles inn av Google Analytics, lagres på Googles servere i USA. Mottatte opplysninger er underlagt Googles retningslinjer for personvern. En IP-adresse er definert som en personopplysning fordi den kan spores tilbake til en bestemt maskinvare og dermed til en enkeltperson. Vi bruker Google Analytics sin sporingskode som anonymiserer IP-adressen før informasjonen lagres og bearbeides av Google. Dermed kan ikke den lagrede IP-adressen brukes til å identifisere den enkelte brukeren.

2. Søk

Hvis nettsiden har søkefunksjon så lagrer informasjon om hvilke søkeord brukerne benytter i Google Analytics. Formålet med lagringen er å gjøre informasjonstilbudet vårt bedre. Bruksmønsteret for søk lagres i aggregert form. Det er bare søkeordet som lagres, og de kan ikke kobles til andre opplysninger om brukerne, slik som til IP-adressene.

3. Del/tips-tjenesten

Funksjonen "Del med andre" kan brukes til å videresende lenker til nettstedet på e-post, eller til å dele innholdet på sosiale nettsamfunn. Opplysninger om tips logges ikke hos oss, men brukes kun der og da til å legge inn tipset hos nettsamfunnet. Vi kan imidlertid ikke garantere at nettsamfunnet ikke logger disse opplysningene. Alle slike tjenester bør derfor brukes med vett. Dersom du benytter e-postfunksjonen, bruker vi bare de oppgitte e-postadressene til å sende meldingen videre uten noen form for lagring.

4. Nyhetsbrev

Nettsiden kan sende ut nyhetsbrev via epost hvis du har registrert deg for å motta dette. For at vi skal kunne sende e-post må du registrere en e-postadresse. Mailchimp er databehandler for nyhetsbrevet. E-postadressen lagres i en egen database, deles ikke med andre og slettes når du sier opp abonnementet. E-postadressen slettes også om vi får tilbakemelding om at den ikke er aktiv.

5. Påmelding, skjema

Nettsiden kan ha skjema for påmelding, kontaktskjema eller andre skjema. Disse skjemaene er tilgjengeliggjort for publikum for å utføre de oppgaver de er ment å gjøre. Påmeldingsskjema er for at besøkende kan melde seg på eller registrere seg. Kontaktskjema er for at besøkende enkelt kan sende en melding til nettsidens kontaktperson. Vi ber da om navnet på innsender og kontaktinformasjon til denne. Personopplysninger vi mottar blir ikke benyttet til andre formål enn å svare på henvendelsen. Skjema sendes som epost via Mailgun som tredjepartsløsning. Hele innsendelen blir lagret hos Mailgun i 24 timer. Mellom 24 timer og 30 dager er det kun mailheader som blir oppbevart før innsendelsen blir slettet etter 30 dager. Årsaken til denne lagringen er for å bekrefte om eposter blir sendt fra nettsiden og videresendt til riktig mottaker. Når eposten er mottatt av mottaker så er det opp til mottaker å avgjøre Databehandlingsbehovet av eposten.

6. Side- og tjenestefunksjonalitet

Det blir brukt informasjonskapsler i drift og presentasjon av data fra nettsteder. Slike informasjonskapsler kan inneholde informasjon om språkkode for språk valgt av brukeren. Det kan være informasjonskapsler med informasjon som støtter om lastbalanseringen av systemet slik at alle brukere blir sikret en best mulig opplevelse. Ved tjenester som krever innlogging eller søk kan det bli brukt informasjonskapsler som sikrer at tjenesten presenterer data til rett mottaker.

7. Hvordan håndtere informasjonskapsler i din nettleser

På www.nettvett.no kan du lese om hvordan du stiller inn nettleseren for å godta/avvise informasjonskapsler, og få tips til sikrere bruk av internett.

Kontaktinfo

E-post: post@okstrondelag.no
Sentralbord: 74 07 03 43

Bomvegen 3
7725 Steinkjer

Følg oss på Facebook

Nyttige lenker

  • Kompetanseboka – digitalt oppfølgingssystem
  • VIGO
  • Lånekassen
  • Trøndelag fylkeskommune
  • Utdanningsdirektoratet
  • Nasjonal digital læringsarena

Lærebedrift

Vi har lærling
Bygget på WordPress av Smart Media AS