Våren 2023 gjennomførte OKS Trøndelag en medlemsundersøkelse ute hos våre nærmeste målgrupper.
Målgruppene “Alle lærlinger” og “Medlemsbedrifter” fikk flere utsagn med muligheten til å svare med skaleringssvar, 1-6 stjerner for hvert utsagn. Målgruppen “2. årslærlinger” svarte med skaleringssvar, 1-5 stjerner for hvert utsagn.
Årsaken til at vi valgte å lage en undersøkelse som er rettet mot 2. årslærlinger i år, er fordi denne målgruppen har lengre erfaring med oss som støttespiller i deres opplæringssituasjon. Svarene deres vil også gi oss en pekepinn på hva vi skal jobbe med fremover.
Dette er utsagnene målgruppene har svart på:
Jeg har et godt inntrykk av OKS Trøndelag
Jeg har tillit til OKS Trøndelag
OKS Trøndelag tar samfunnsansvar
OKS Trøndelag leverer tjenester av høy kvalitet
OKS Trøndelag ivaretar lærebedriftenes interesser på en god måte
OKS Trøndelag kvalitetssikrer opplæringen for lærlingen gjennom hele læretiden
OKS Trøndelag samarbeider godt med videregående skoler
OKS Trøndelag samarbeider godt med andre aktører
OKS Trøndelag yter god service
OKS Trøndelag fornyer tjenestetilbudet sitt fortløpende
OKS Trøndelag har kompetent ledelse og kompetente medarbeidere
I hvilken grad opplever du OKS Trøndelag som en synlig aktør i fagopplæringen?
Resultater av kartleggingen:
Resultatene for disse to undersøkelsene viser at OKS Trøndelag er jevnt over svært gode og med svært høy score på flere områder (da mellom 5-6 stjerner). Likevel har kartleggingen avdekket potensial, utviklingsområder og svakheter som OKS Trøndelag bør forsterke/legge til i kommunikasjonsstrategien. Vi ser spesielt at vi har noe å gå på i forhold til samarbeid med de videregående skolene og andre aktører, men vi har en oppgang på 0,2-0,3 på begge disse områdene fra undersøkelsen i 2021.
Dette er utsagnene 2. års lærlingene har svart på:
Fikk du nok informasjon når du begynte som lærling?
I hvilken grad har opplæringskontoret bidratt til å skape rom for refleksjon og faglig utvikling? (For eksempel ved oppfølgingsmøter og kurs?
Hvor godt kjenner du til hvilken roller og oppgaver opplæringskontoret har i din læretid?
Jeg ble godt ivertatt av bedrift og veileder
Jeg er godt fornøyd med oppfølgingen fra opplæringskontoret i mott første halvår av læretiden.
I hvilken grad gir oppfølgingsmøter i regi av opplæringskontoret rom for at du får medvirke til egen opplæring?
Den interne opplæringsplanen i kompetanseboka gir meg rom for å få god oversikt over min opplæring
Resultatet fra kartleggingen av 2. års lærlingene:
Resultatene for denne undersøkelsen viser at OKS Trøndelag er jevnt over svært gode og med svært høy score på flere områder (mellom 4-5 stjerner). Til tross for dette har kartleggingen vist at vi kan bli bedre på noen områder som vi tar med oss i det videre i arbeidet med lærlingene ute hos medlemsbedriftene våre.
Felles for alle som kjenner til OKS Trøndelag sin virksomhet, er at de i svært stor grad har
- et godt inntrykk av OKS Trøndelag
- tillit til OKS Trøndelag
- at OKS Trøndelag yter god service og er tilgjengelig
Utsagn som omhandler å yte god service og å levere tjenester av høy kvalitet har gitt et svært godt resultat i undersøkelsen
Av de områdene som OKS Trøndelag får under 5 i gjennomsnitt på, gjelder dette samarbeid med andre aktører og samarbeid med videregående skoler og andre aktører. Her ser vi ganske like resultat hos både lærlingene og bedriftene.
Medlemsbedrifter svarer rett under 5 på fornying av tjenestetilbudet. Lærlingene scorer OKS Trøndelag på samme område noe bedre. Fornyelse av tjenestetilbudet var også i 2021 og 2018 et område som kom ut med et resultat som gjorde dette til et utviklingsområde. Gjennom pandemien 2020-2021, fikk OKS Trøndelag erfart vår evne til omstilling og fornying. I 2022 og 2023 har OKS Trøndelag jobbet hardt med å tilpasse måten vi jobber på og de interne planene for opplæring i kompetanseboka slik at de er i henhold til fagfornyelsen og i så måte fornyet tjenestetilbudet vårt ganske mye, men det er ikke sikkert dette kommer tydelig frem til de som bruker våre systemer.
Egenskaper som medlemsbedriftene forbinder med OKS Trøndelag:
Egenskaper som lærlingene forbinder med OKS Trøndelag:
Det er et stort flertall av både lærlingene og medlemsbedriftene som mener at vi er tilgjengelige og engasjerte. Både lærlingene og bedriftene mener at vi ikke er oppdaterte på det som foregår, det må vi ta med oss videre når vi belyser endringene som vi har implementert i forbindelse med fagfornyelsen.
Oppsummering og veien videre for OKS Trøndelag
Resultatene viser at både bedriftene og lærlingene fortsatt er godt fornøyd med jobben vi gjør for dem og sammen med dem. Undersøkelsen har også naturligvis avdekket noen områder som vi fortsatt kan bli bedre på. Vi får nye lærlinger hele tiden så vi må bli tydeligere i vår kommunikasjon på hva som er vår rolle ovenfor både bedrift og lærlingene i læreforholdet.
OKS Trøndelag skal videre:
- Fortsette å avklare rollene i lærlingeordningen overfor aktuelle parter
- Sikre forutsigbarhet i oppfølgingsrollen som vi har overfor lærlingene
- Sørge for at informasjonen vi sender ut sikrer kommunikasjonsflyt og tydelige budskap
- Fornye tjenestetilbudet på aktuelle områder